Sunday, January 25, 2009

Hari terakhir

Dah setahun berlalu sejak pemergian nenekku..teringat balek saat aku dengar berita kembalinya beliau kerahmatullah.saat tu aku masih menuntut di sebuah universiti awam di terengganu.berita yang aku dengar selepas asar tu mengejutkan aku.sbb mmg sepanjang minggu tuh hati aku seolah2 terase sangat nak balek sampai aku cakap kat mmbr aku aku nak balek ujung minggu tuh, tp yang peliknye tiket tak beli2.hehe..tapi lepas jer dengar berita tuh terus aku bergegas ke stesen bas kuala terengganu.memang aku tak tau ade lg k tak tiket waktu tuh sbb dah hari jumaat kalu tak silap aku.biasanya aku mmg xpenah dapat tiket time2 camtuh.tapi syukur, mungkin tuhan nak bantu n mudahkan urusan aku, aku datang tanye kat kaunter tiket mmg ade tiket malam tuh pukol 8.30mlm n last tiket utk malam tuh.so aku terus angkut n balek k umah sewa utk kemas sket barang.lepas jer solat magrib aku terus gerak g stesen bas.
mmg aku tau aku akan sampi awal pagi kat stesen putra tuh.lebih kurang kol 3-4 gitu lah.so aku plan mntak kezen aku amik tp xjd.sbb die dah balek kg ngn family die.so terpakse lah suh adik aku amik dari kg.
Sampai kat kg jer nmpak dah umah dah penuh ngn sedare mare n org kg.masuk umah lepas bersalaman ngn sedare mare pakcik makcik baru lah aku nampak sesusuk tubuh tebujur kt ruang tamu umah.terus aku amik wuduk n terus bacekan yasin utk almarhum.
Aku sempat tido sekejap sementara tnggu jenazah di kebumikan sbb sepanjang malam aku bertahan.penat tuh sgt tp ku gagahi gak demi nenek yang disayangi..aku syukur sempat gak tgk n cium wajah nenek aku sebelum die dikebumikan.syukur sgt..aku akan selalu berdoa moga roh nenek ku, sedara mara ku yang telah pergi dan nenek moyang ku yang lain dirahmati.


*****************************************

No comments: